Mortons syndrom är ett smärtsamt tillstånd i framfoten som beror på att nervrötter kläms mellan metatarsaledsbenen på grund av ett kollapsat främre fotvalv och kan även kallas metatarsalgi.

Symtom vid Mortons syndrom

Detta innebär att känselnerven mellan 3:e och 4:e tån kommer i kläm och bildar en ömmande knuta. Denna kan ge svår belastningssmärta i form av värk och obehag. Smärtan kan te sig som huggande, stickande eller brännande och uppstår i samband med varje steg.

Vanliga symptom vid ett neurom är en skärande eller stickande känsla som kan upplevas som väldigt obehaglig. Vissa individer upplever även en brännande känsla. Det är inte heller ovanligt att framfoten domnar bort. Smärtan startar ofta i mindre grad men ökar oftast i intensitet, och kan även förändras över tid. Viss aktivitet och vissa rörelser, så som statisk belastning, kan ge förvärrade problem. Anledningar till att smärttillståndet kan förändras med tiden är att neuromet förvärras eller att framfotsvalvet sjunker ner mer, vilket leder till ökad belastning. Värken och smärtan kan även gå tillbaka tillfälligt för att sedan återkomma. Även platta och veka skor kan bidra till ökad smärta, det är därför viktigt med rätt typ av sko.

Behandling av Mortons syndrom

Mortons syndrom bör behandlas med ett individuellt anpassat inlägg efter gipsavgjutning eller scanning. Ett sådant stödjer upp de mellersta metatarsalhuvudena och ökar utrymmet mellan tålederna så att nerven avlastas. Detta bör göras relativt omgående efter att symptomen visar sig för att undvika en eskalering av smärtan och för att eventuellt bli av med besvären. Sulor kan med fördel användas i förebyggande syfte.

Aktiv Ortopedteknik erbjuder individanpassade inlägg och andra produkter för att behandla eller förebygga mortons syndrom. Kontakta ditt närmsta Aktiv Ortopedteknik center och boka en tid så hjälper vi dig med individanpassade inlägg.