Vi tillverkar hjälpmedel till patienter som är i behov av proteser, ortoser, sitthjälpmedel, skor och inlägg. Vänligen kontakta receptionen för tidsbokning, antingen via mejl eller telefon.

Adress

Florettgatan 25
254 67 Helsingborg
Se karta i Google Maps »


Kontaktuppgifter

Öppettider

Ordinarie öppettider
Måndag – Onsdag 07:30–16:30
Torsdag 09:00–16:30
Fredag 07:30-16:30

Avvikande öppettider 2024:


Telefon

042-13 24 55

Telefontid

Måndag–onsdag 08:00–15:30
Torsdag 09:00–15:30
Fredag 08:00–14:00

Vid avvikande öppettider stänger telefonväxeln 30 minuter innan stängning.

E-post

Helsingborg@aktivortopedteknik.se

Kontaktpersoner

Verksamhetschef Josefin Fridlund
E-post »

Om centret

Aktiv Ortopedteknik, Florettgatan 25

Vi finns på Berga. I direkt anslutning till vår lokal finns det gott om parkeringsplatser och även alternativa bussförbindelser att välja på i området.

Hitta hit

Med buss från Helsingborg

  • Regionbuss 220 mot Höganäs. Kliv av vid hållplats Berga Brohult.
  • Stadsbuss nr 2 mot Ödåkra. Kliv av vid hållplats Skytteklubben.

Med Pågatåg från Helsingborg, Landskrona eller Ängelholm

  • Kliv av vid hållplats Maria Station. Gå Florettgatan åt nordost.

Med buss från Landskrona

  • Regionbuss 220 mot Höganäs. Kliv av vid hållplats Berga Brohult.

Varmt välkommen!

Om avgifter och regelverk

Region Skåne har beslutat att utöver egenavgift på hjälpmedel skall även besöksavgift tas ut inom ortopedteknisk service från 1 mars 2022.
Besöksavgiften är 200 kr per besök från det att du fyller 20 år och tills du fyller 85 år. Högkostnadskort gäller.

Om du kommer med remiss till oss och du fått hjälpmedlet subventionerat så ska det betalas en egenavgift som är 300 kr–700 kr beroende på vilket hjälpmedel och antal som du fått. Egenavgiften skickar Region Skåne en faktura på. Vid frågor gällande fakturorna får ni kontakta hjälpmedel 0770-11 11 00.

Besöker du oss utan remiss: Konsultation 500 kr, inlägg finns det två alternativ beroende på material och kostnaden är 1600 kr eller 1850 kr per par.

Hjälpmedelshandbok och andra länkar

Läs mer om vilka tjänster vi erbjuder i enlighet med Hjälpmedelsguiden Skåne:

Fördjupad information gällande egenavgifter som gäller från den 1 maj 2020 finns att läsa i anvisningarna för ortopedteknik:

Blankett för ansökan av bidrag till inköp av skor:

Vanliga frågor och svar:

Avgifter för dig som kommer privat:
Konsultations avgift kostar 500kr och därefter ytterligare kostnad beroende på vilket hjälpmedel du väljer.
Kostnad för inlägg inklusive konsultation är 2350kr

Avgifter för dig som kommer med remiss:
Besöksavgift 200kr/besök, betalar du inte på plats skickas det en faktura och tillkommer en fakturaavgift på 50kr.

Egenavgifter för hjälpmedel:

Inlägg: 400kr/par, Skor vuxna: 700kr/par, Skor barn: 300kr/par, Ortoser: 300kr/st
Region Skåne skickar en faktura till dig på egenavgifterna och kan inte längre betalas hos oss.

Jag har varit hos min läkare som skulle skicka remiss till er, har ni fått min remiss?
När vi har registrerat en remiss hos oss kallar vi patienten. Kallelsen kommer på posten. Tycker du det dröjer, kan du ringa och höra om vi har mottagit den. Annars får du kontakta din förskrivande läkare igen.

Hur länge är min remiss giltig?
Om läkaren inte skrivit någon giltighetstid så är remisser giltiga i 1 år från att läkaren skrivit remissen.

Jag är missnöjd med mitt hjälpmedel, vad ska jag göra?
Ring oss eller mejla för tidsbokning.

Jag behöver inte mitt hjälpmedel längre, vad gör jag med det?
Ditt hjälpmedel är personligt och ingenting vi kan använda till andra patienter. Behöver du inte ditt hjälpmedel längre kan du kassera det, eller lämna in det i receptionen hos Aktiv för destruktion.

Jag vill prata med min handläggare, hur kommer jag i kontakt med dem?
Ring eller mejla oss och meddela receptionen vad bekymret är. Handläggarna kan inte alltid lösa problemen över telefon, utan oftast behöver du boka en justeringstid. I de fall handläggarna ringer upp, lämnar receptionen ett meddelande till handläggaren och de återkommer när tid finns.

Där är ingen som svarar när jag ringer, varför är det svårt att nå er ibland?
Vi använder oss av ett kösystem i vår telefoni där vi svarar på samtalen efterhand. Vissa dagar är det få som ringer medans andra dagar har vi många samtal. Viktigast för dig som ringer in är att inte lägga på luren och ringa igen, för då hamnar du längst bak i kön.
Det händer även hos oss att vi har personalbrist på grund av sjukdom eller ledigheter så ibland kan det tyvärr ta lite tid att komma fram. Vi uppskattar ert tålamod och hjälper er så snabbt vi kan.

Var ligger ni? Finns där parkeringsmöjligheter?
Ni hittar oss på Berga, Florettgatan 25. I direkt anslutning till vår lokal finns det gott om parkeringsplatser och även alternativa bussförbindelser att välja på i området.

Kontakta oss