Vi tillverkar hjälpmedel till patienter som är i behov av proteser, ortoser, sitthjälpmedel, skor och inlägg. Vänligen kontakta receptionen för tidsbokning, antingen via mejl eller telefon.

Adress

Ängelholms Sjukhus
Landshövdingev 7E
262 52 Ängelholm
Se karta i Google Maps »

Vår personal har möjlighet att erbjuda specialanpassade ortopedtekniska hjälpmedel efter behov. Vi har personal med lång erfarenhet och specialistkompetens för både barn och vuxna inom arm- och benproteser, ortoser och skor där vi samverkar med sjukhusets övriga personal.

Kontaktuppgifter

Öppettider

Måndag- Onsdag 07:30–16:30
Torsdag 09:00–16:30
Fredag 7:30-16:30

Lunchstängt 12:00–12:45

Avvikande öppettider 2024:

Sommartider gäller under veckorna 26-34 då vi stänger 14:00 på fredagar

Vecka 30 och 31 håller hela mottagningen stängt!

Telefon

0431-350 310

Telefontid:
Mån-Ons 8.00-15.30
Tors 9:00–15.30
Fre 8.00-14:00

Vid avvikande öppettider stänger telefonväxeln 30 minuter innan vi stänger.

E-post

angelholm@aktivortopedteknik.se

Kontaktpersoner

Verksamhetschef Oskar Söderqvist
E-post »

Om centret

Verksamheten startade 1908 på KVS i Vejbystrand. Vi har alltså varit verksamma i hundra år. Vi utprovar specialanpassade hjälpmedel allt från proteser, ortoser, till enkla epicondylitband. Vi är även verksamma i olika team kring patienten såsom diabetesteam, barnhabilitering, protesteam och rehab. Sedan 1997 är vi det enda ortopedtekniska företaget i Nordvästra Skåne som är kvalitetssäkrat enligt ISO 9000:2000 och ISO:13485 vilket är det medicintekniska direktivet inom EU. Vi arbetar även på en miljöcertifiering eligt ISO:14001. Aktiv Ortopedteknik i Ängelholm har funnits på sjukhuset i Ängelholm sedan 1988.

Avgifter och regelverk

Region Skåne har beslutat att utöver egenavgift på hjälpmedel skall även besöksavgift tas ut inom ortopedteknisk service från 1 mars 2022. Besöksavgiften är 200 kr per besök från det att du fyller 20 år och tills du fyller 85 år. Högkostnadskort gäller.

Om du kommer med remiss till oss och du fått hjälpmedlet subventionerat så ska det betalas en egenavgift som är 300 kr – 700 kr beroende på vilket hjälpmedel och antal som du fått.

Egenavgiften skickar Region Skåne en faktura på. Vid frågor gällande fakturorna får ni kontakta hjälpmedel 0770-11 11 00. När det gäller värmehjälpmedel så tar vi betalningen av egenavgiften hos oss.

Besöker du oss utan remiss: Konsultation 500 kr, inlägg finns det 2 alternativ beroende på material och kostnaden är 1600 kr eller 1850 kr per par.

Följ länk för information om hjälpmedel:

För anvisningar på detaljnivå, se följande länk:

Blankett för ansökan av bidrag till inköp av skor:

Vanliga frågor och svar:

Avgifter för dig som kommer privat:
Konsultations avgift kostar 500kr och därefter ytterligare kostnad beroende på vilket hjälpmedel du väljer.
Kostnad för inlägg inklusive konsultation är 2350kr

Avgifter för dig som kommer med remiss:
Besöksavgift 200kr/besök, betalar du inte på plats skickas det en faktura och tillkommer en fakturaavgift på 50kr.

Egenavgifter för hjälpmedel:
Inlägg: 400kr/par, Skor vuxna: 700kr/par, Skor barn: 300kr/par, Ortoser: 300kr/st
Region Skåne skickar en faktura till dig på egenavgifterna och kan inte längre betalas hos oss.

Jag har varit hos min läkare som skulle skicka remiss till er, har ni fått min remiss?
När vi har registrerat en remiss hos oss kallar vi patienten. Kallelsen kommer på posten. Tycker du det dröjer, kan du ringa och höra om vi har mottagit den. Annars får du kontakta din förskrivande läkare igen.

Hur länge är min remiss giltig?
Om läkaren inte skrivit någon giltighetstid så är remisser giltiga i 1 år från att läkaren skrivit remissen.

Jag är missnöjd med mitt hjälpmedel, vad ska jag göra?
Ring oss eller mejla för tidsbokning.

Jag behöver inte mitt hjälpmedel längre, vad gör jag med det?
Ditt hjälpmedel är personligt och ingenting vi kan använda till andra patienter. Behöver du inte ditt hjälpmedel längre kan du kassera det, eller lämna in det i receptionen hos Aktiv för destruktion.

Jag vill prata med min handläggare, hur kommer jag i kontakt med dem?
Ring eller mejla oss och meddela receptionen vad bekymret är. Handläggarna kan inte alltid lösa problemen över telefon, utan oftast behöver du boka en justeringstid. I de fall handläggarna ringer upp, lämnar receptionen ett meddelande till handläggaren och de återkommer när tid finns.

Där är ingen som svarar när jag ringer, varför är det svårt att nå er ibland?
Vi använder oss av ett kösystem i vår telefoni där vi svarar på samtalen efterhand. Vissa dagar är det få som ringer medans andra dagar har vi många samtal. Viktigast för dig som ringer in är att inte lägga på luren och ringa igen, för då hamnar du längst bak i kön.
Det händer även hos oss att vi har personalbrist på grund av sjukdom eller ledigheter så ibland kan det tyvärr ta lite tid att komma fram. Vi uppskattar ert tålamod och hjälper er så snabbt vi kan.

Var ligger ni? Finns där parkeringsmöjligheter?
Vi finns på Ängelholm sjukhus. Gå in genom den nybyggda ingången och sväng vänster. Ni behöver inte anmäla er i receptionen på lasarettet, men ni behöver anmäla er ankomst till receptionen hos Aktiv. I anslutning till lasarettet finns ett parkeringshus.

Kontakta oss