Artros i axeln är relativt ovanligt om man jämför med höft- eller knäartros. Likt andra former av artros så ökar risken för axelartros med åldern. Ålder är dock ingen riskfaktor i sig självt.

Orsak till artros i axel

Orsaken till axelartros kan vara ärftlighet men oftast beror det på hur axeln belastats under en lång tid. Tidigare skador kan också öka risken för att utveckla axelartros.

Symtom på axelartros

Det första symtomet på artros i axeln att du känner dig stel i axeln och får svårigheter att röra armen som vanligt. Detta leder till att styrkan i armen försämras då det blir svårt att använda musklerna. Smärta och svullnad i axelleden vid belastning men även vid vila är andra symtom som kan uppstå.

Behandling

Fysisk aktivitet och sjukgymnastik och smärtstillandelindrar värk och bevara rörelseförmåga. En axel eller skulderortos ger märkbar avlastning, lindrar smärta och leder till en förbättrad kroppshållning. Intraartikulära steroidinjektioner kan vara av värde och ge lindring under längre tid vid ökande besvär som påverkar rörelseförmågan.

Om konservativ behandling inte hjälper (sjukgymnastik och smärtstillande) kan axelartroplastik (protes) övervägas. Över 80% av patienterna som behandlats med axelartroplastik blir smärtfria. Man kan däremot kan inte utlova ett normalt rörelseomfång eller funktion för tungt arbete.

Kontakta ditt närmsta Aktiv Ortopedteknik center så hjälper vi dig att hitta rätt ortos till dig, vi har både prefabricerade ortoser men kan även specialanpassa för just dig.