Diabetesfoten

Diabetes är en livslång sjukdom där behovet av hjälp varierar från person till person beroende på livssituation och sjukdomsförlopp.

Aktiv Ortopedtekniks diabetesprogram tar stöd i nationella och internationella riktlinjer för diabetesvård från Socialstyrelsen och International Working Group for Diabetic Feet. Vi samarbetar med sjukhus och vårdcentraler för att erbjuda dig den bästa diabetesvården, oavsett var i sjukdomsförloppet du befinner dig. Här får du tips & råd om vad som är bra att tänka på kring dina fötter.

Ortopedteknisk behandling vid diabetes

Ortopedteknisk behandling av fötter vid diabetes rekomenderas vid fotkomplikationer. Aktiv Ortopedteknik som finns på 17 orter över hela Sverige tar emot patienter från landets regioner och privatpersoner som är i behov av ortopedtekniskbehandling vid fotkomplikationer vid diabetes, vi jobbar i nära samarbete med diabetesteam, och kan hjälpa till med allt från skor & inlägg, kompression till proteser och ortoser.

Egenvård

För personer med diabetes är det viktigt med god egenvård av fötterna, då förändringar, som rodnader eller förhårdnader kan utvecklas till fotsår som kan vara svåra att läka.

Skor & Inlägg

De flesta besvären orsakade av nedsatt cirkulation och känsel, kan förebyggas med hjälp av rätt skor och inlägg. Vi på Aktiv Ortopedteknik finns här för att stödja dig och skapa förutsättningar för ett aktivt liv.

Riskfaktorer

Här kan du läsa om riskfaktorer och vad du bör göra om du upptäcker någon av dessa riskfaktorer. För att förhindra uppkomsten av sår är det viktigt att du tar hand om dina fötter! Var noga med din egenvård och att du har bra skor och inlägg. Använd alltid skor eller tofflor när du står eller går, även inomhus.

Klicka på knappen nedan för att komma i kontakt med oss för att boka tid eller få mer information.