Höft och ljumskskador

Ont i höften beror ofta på överbelastningsskador i höften. Höftledsartros är en vanlig orsak till höftsmärta.

Artros är en ledsjukdom där kvaliteten på ledbrosket försämras, det uppstår en förlust av ledbrosk, en inflammation och förändringar i benstrukturen. Vid höftledsartros påverkas ledfunktionen men sämre rörlighet och smärta. 

Höftsmärta

Artros kan bero på övervikt, skada  eller genetiska förutsättningar. 
För att lindra symptomen vid höftsmärta är det viktigt att du tränar muskulaturen runt höften. Gärna genom rörlighetsträning, styrketräning, stretching eller balans och koordinationsträning. Överbelastning, inflammation i höftregionen kan ha flera orsaker såsom svag muskulatur i höftregionen, ryggbesvär samt anatomiska förutsättningar. Symptomen kan visa sig som ont i höften en molande värk på utsidan av höften, svårighet att ligga på sidan samt smärta efter aktivitet. För att undvika smärtorna är det viktigt att du vilar från den aktivitet som utlöser dem. Dock kan rörlighets- och styrketräning hjälpa mot symptomen.  

Ljumsksmärta

Överbelastning, inflammation och muskelbristningar i ljumskregionen beror ofta på överansträngning i intensiva träningsperioder, svag bål eller bukvägg. Ofta uppträder symptomen som ljumsksmärta med en huggande känsla. Bristningar i muskler innebär att muskelfibrer skadats eller gått av och kan uppstå om en muskel skadas genom för kraftig belastning eller vid felaktig belastning. En muskelbristning kan uppstå på grund av otillräcklig uppvärmning innan träning, men även våld direkt mot muskeln vid närkamper inom sport.
Symptomen vid muskelbristningar är ofta svullnad samt smärta under och efter aktivitet. En mindre muskelbristning läker oftast av sig själv, dock är det viktigt att träna rörlighet och cirkulation för att påskynda läkningen. Innan du återgår till tidigare aktivitet är det viktigt att långsamt stegra träningen så att du bygger upp styrkan igen. Du bör värma upp ordentligt och vila från aktiviteter som utlöser smärtan. Speciella värmebyxor kan med fördel användas för att minska smärta. Kontakta läkare för utredning och behandling vid stegrande besvär eller vid utebliven förbättring.

Kontakta ditt närmsta Aktiv Ortopedteknik Center för rådgivning kring passande skydd som kan underlätta och minska smärta under fysisk aktivitet.

 

 

-