Skador i arm och armbåge är vanligt förekommande hos hantverkare, kontorsarbetare och utövare av sporter såsom tennis, golf och badminton. Orsaken kan vara överbelastning vid upprepad ensidig rörelse för handen och underarmen eller akuta skador som frakturer.

Här hittar du mer information om olika typer av skador och besvär i arm, armbåge och handled.

Mer information om olika armskador

Musarm är ett samlingsnamn för de symtom som du kan få om du ofta använder en datormus, t.ex. värk och stelhet i axel, arm, armbåge, underarm och handled. Besvären är lokaliserade till armbågens utsida där de muskler som böjer handleden är fästa.

När du får ont i en armbåge så kan man oftast lokalisera smärtan till överbelastning av muskelfästena på insidan eller utsidan av din armbåge.

Smärtor i arm eller armar är ofta smärttillstånd som ofta kan utvecklas till kroniskt långvariga smärttillstånd. Överbelastning från armbåge, nacke eller axlar kan vara orsaken till att du får ont i armen.  Ofta beror smärta i armen på överbelastning av muskulaturen och kan härledas till ett tungt fysiskt arbete, men även om man mest sitter vid en dator kan problem uppstå.

Tennisarmbåge och golfarmbåge är vanliga tillstånd som ibland kan utvecklas till kroniska långvariga smärttillstånd.

Har du ont i handeden kan det bero på återkommande överbelastning av händerna. Det kan resultera i mjukdelsskador i handleds-, finger- och tumlederna. Symtomen varierar och kan ibland uppfattas som en molnande värk eller som om det hugger till.

Om du har tennisarmbåge gör det ont i muskelfästena på armbågens utsida. Det är vanligt förekommande vid hårt kroppsarbete, t.ex. hos snickare och vid idrotter som tennis, padel eller golf.