Fotens leder hjälper till att bära upp oss, få oss i rörelse och gör oss flexibla. Musklerna hjälper oss att förflytta oss, stödja oss och justera oss. Fotbesvär är vanligt förekommande och det finns många olika slags besvär. Smärta under fotsulan, i hälen eller på fotleden beror förmodligen på en felbelastning av foten.

Här kan du läsa mer om några av de vanligaste fot-besvären. Kontakta ditt närmsta Aktiv Ortopedteknik center så får du hjälp med skor och inlägg av våra ortopedingenjörer, skotekniker eller podiater.

Mer information om olika fotskador

Att ha ont i hälen är ett vanligt besvär, smärtan kan kännas under hälen men för det mesta sitter besväret runt hälsenan. Här får du mer information om en rad problem relaterade till hälen – som hälsporre, hälseneinflammation, apofysit, haglunds sjukdom och plantar fascit.

Har du ont i tårna? Då kan du ha besvär med skräddarknuta, hallux valgus, hallux rigidus eller hammartå. Här får du mer information och tips som kan vara till hjälp.

Stressfraktur uppstår genom upprepad belastning som överskrider skelettets hållfasthet. Frakturerna uppstår oftast i fot eller underben. Symptomen vid stressfraktur brukar oftast vara intensiv smärta, svullnad och värmeökning över det berörda området.

Att stuka foten är en av de vanligaste skadorna i fotleden. I regel orsakar det en kraftig svullnad och smärta, som först behandlas med att linda foten och hålla den i högläge.

Droppfot är ett tillstånd som gör att en person får svårighet att lyfta framsidan av foten, vilket kan leda till att foten släpar på marken när man går. I de flesta fall är orsaken till droppfot att peroneusnerven, som går bakom knäet, kommit i kläm. Men det kan även finnas andra bakomliggande neurologiska orsaker till droppfot.

Mortons neurom eller syndrom är ett smärtsamt tillstånd som beror på att en nerv har klämts mellan benen i framfoten, och bildar en knuta som kan ge svår belastningssmärta.

Ett högt fotvalv, även kallat pes cavus finns i olika svårighetsgrader. Hälen och trampdynan är mer utsatta för tryck vilket ibland kan orsaka smärta.

Plattfot, eller lågt fotvalv, innebär att det längsgående fotvalvet är betydligt lägre än normalt, vilket ibland leder till överbelastning och smärta, framförallt på insidan av foten. De flesta som är plattfotade upplever inga besvär.

De flesta av oss pronerar, det betyder att man sätter i foten med utsidan av hälen, och man skjuter ifrån med en inåtvinkling av foten. Pronation kan leda till smärtor i fot, underben, knä, samt högre upp i kroppen och kan leda till ryggbesvär eller nackbesvär.

När du supinerar tippar du foten utåt vid steget. Detta kan leda till smärtor i fot, underben, knä, samt högre upp i kroppen och kan leda till ryggbesvär eller nackbesvär, och det är vanligt att supination ger upphov till såkallad hjulbenthet.

Vi hjälper dig med rätt skor och inlägg

Ortopediska skor är individuellt anpassade och syftar till att skydda, korrigera, avlasta och stabilisera din fot. De är speciellt lämpliga för dig som upplever att vanliga skor inte riktigt passar på grund av fotens volym eller form. Bland ortopediska skor räknas även handgjorda skor och behandlingsskor.

Ortopediska skoinlägg som är prefabricerade kan i många fall vara fullt tillräckliga för lindriga problem. Om du har diabetes, reumatism eller andra problem, där behovet av avlastning eller korrektion är stort, rekommenderas alltid individuellt formgjutna sulor.