Tåartros orsakas ofta av en förslitning som uppkommer på grund utav fel-/överbelastning under lång tid. Risken ökar efter skador. Artros är vanligast i äldre åldrar där kvinnor drabbas oftare än män.

Det brosk som finns i kroppens leder ger stadga och gör det möjligt för skelettets ben att smärtfritt glida mot varandra. Artros innebär att det finns en obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av detta brosk, vilket leder till smärta då skelettet i många fall då ligger och gnager ben mot ben där brosk saknas.

Orsak och symptom vid artros i stortå / stortåled

Orsaken till tåartros är svår att avgöra. Man vet att det ofta handlar om en förslitning som uppkommer på grund utav fel-/överbelastning under lång tid, samt att risken ökar efter skador. Besvären kommer ofta smygande och kan accelereras av ökad aktivitet. Vanligt är att det berörda området blir svullet, gör ont vid aktivitet samt upplevs stelt.

Symtom Hallux rigidus

Stelhet och smärta i leden och svårt att sträcka tån uppåt. Detta märks framförallt vid frånskjutet i steget.

Behandling vid artros i stortå / stortåled

För individer med dessa problem rekommenderas en undersökning och analys för att se hur belastningsproblemen kan förändras och förhindras. På så sätt kan smärtan undvikas. Oftast så tillverkas en individuell fotbädd efter undersökning och gipsavgjutning viken anpassas för att avlasta de smärtande områdena, och hantera eventuell felbelastning. Det är även viktigt att använda bra skor som avvecklar steget på rätt sätt så minimal belastning av problemområden uppstår.

Våra ortopedskotekniker hjälper dig att prova ut eller tillverka specialsulor och/eller bra skor

Har du stora problem kan en steloperation göras, vilket resulterar i att smärtan försvinner eller minskar, efter operationen är det vanligt att du får en behandlingssko.

Vi på Aktiv Ortopedteknik hjälper dig att hitta rätt hjälpmedel och skor. Kontakta ditt närmsta Aktiv Ortopedteknik center och boka en tid för utprovning av behandlingsskor som är individuellt anpassade till dig.