Artros är den vanligaste ledsjukdomen i Sverige och omkring var fjärde person över 45 år i Sverige har artros. Symptomen kommer ofta smygande och många upplever att lederna är ömma och stela. Reumatism är samlingsnamnet på ungefär åttio olika sjukdomar och en vanlig diagnos är reumatoid artrit (RA), även känt som ledgångsreumatism.

Om artros

Artros är den vanligaste ledsjukdomen i Sverige och omkring var fjärde person över 45 år i Sverige har artros. Artros är en ledsjukdom som innebär en obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ledbrosket. Denna obalans leder till bristande funktion i leden. Symptomen kommer ofta smygande och många upplever att lederna är ömma och stela.

Om reumatism

Reumatism uppstår oftast som resultat av en inflammation i kroppen och påverkar leder, muskler, skelett, men även andra delar av kroppen kan drabbas. De flesta patienter har sjukdomen i händernas och fötternas olika leder. Några av de vanligaste formerna av reumatism är förutom reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism, ankolyserande spondylit (AS), psoriasisartrit och artros.

Mer information om olika typer av artros och reumatism

Att ha artros i en axel är relativt ovanligt om man jämför med höft- eller knäartros. Det första symtomet på artros i axeln att du känner dig stel i axeln och får svårigheter att röra armen som vanligt.

Artros i leden mellan tummens mellanhandsben och handledsbenet kallas för tumbasartros. Tumbasartros är vanligt och drabbar främst kvinnor efter klimakteriet. Typiska symtom vid tumbasartros är att tummen blir stel och svår att röra, du kan även bli svullen över leden.

Knäledsartros förekommer både hos äldre personer och hos yngre, ofta på grund av att belastningen ökat efter en knäskada som korsbandsskada eller meniskskada. Vanliga symptom är belastningssmärta, begränsad rörlighet, svullnad och stelhet i knäleden.

Artros i foten kan ge skilda symtom då dina fötter har tjugosex ben och trettiotre leder. Symtomen vid artros i foten och fotledsartros kan variera och upplevs i början som ömhet i leden. Så småningom minskar rörelseförmågan vilket gör det svårt att fullfölja steget.

Storttåartros orsakas ofta av en förslitning som uppkommer på grund utav fel-/överbelastning under lång tid. esvären kommer ofta smygande och kan accelereras av ökad aktivitet. Vanligt är att det berörda området blir svullet, gör ont vid aktivitet samt upplevs stelt.

Reumatism är samlingsnamnet på ungefär åttio olika sjukdomar och en av de vanligaste diagnoserna är artros, reumatoid artrit (RA), även känt som ledgångsreumatism.

Våra träningstips för dig med artros ger förbättrad balans, styrka och uthållighet som kan lindra besvären.