Ortopedteknisk behandling vid diabetes

Ortopedteknisk behandling av fötter vid diabetes rekomenderas vid fotkomplikationer. Aktiv Ortopedteknik som finns på 17 orter över hela Sverige tar emot patienter från landets regioner och privatpersoner som är i behov av ortopedtekniskbehandling vid fotkomplikationer vid diabetes, vi jobbar i nära samarbete med diabetesteam, och kan hjälpa till med allt från skor & inlägg, kompression till proteser och ortoser.

Preventiv vård

Information om egenvård och riskfaktorer

Diabetes kan ge komplikationer av olika slag. Risken för att drabbas minskas avsevärt om du äter rätt, motionerar regelbundet, undviker rökning och följer din läkares medicineringsråd. Rådfråga gärna din vårdcentral. Fotkomplikationer är vanligt förekommande vid diabetes och det är därför viktigt att du tar hand om dina fötter.

Ortopedteknisk behandling

• Ortopediska inlägg och skor
  • Walkerortos

Ortopedteknisk behandling rekommenderas om du har fotdeformiteter eller hudförändringar som ökar risken för tryck och skav.
Om du har sår på foten bör detta avlastas med ortopediska skor och inlägg. Vid allvarliga sår och charcot-fot rekommenderas en så kallad walkerortos.

Post-operativ behandling vid amputation

• Standardiserat vårdförlopp
  • Protestillverkning
  • Tidig mobilisering och gångträning

När cirkulationen i foten är nedsatt blir fotsår mer svårläkta och det finns risk för infektion. Vid akut infektion kan amputation vara en nödvändig och livräddande åtgärd. När sår trots omfattande vårdinsatser inte läker, kan amputation vara ett bra alternativ för att snabbare förbättra allmäntillstånd och självständighet. Aktiv Ortopedteknik arbetar tillsammans med Sveriges regioner efter ett standardiserat och evidensbaserat vårdprogram som ökar dina chanser att bli protesgångare så tidigt som möjligt.

Vi hjälper dig gärna att komma i kontakt med patienter med liknande erfarenheter. Våra proteser tillverkas alltid med fokus på dina förutsättningar och behov. Tillsammans med fysioterapeuter hjälper vi dig genom din rehabilitering. Genom att träna regelbundet (helst redan långt före amputationen), förbättrar du avsevärt dina förutsättningar för rehabilitering.

Läs mer om vår träningsapp

Skriv till oss »