Fotvård för diabetiker

Det är viktigt med rätt fotvård för diabetiker. Ortopedteknisk behandling av fötter vid diabetes rekommenderas vid fotkomplikationer.

Vi finns på 20 orter från norr till söder och tar emot patienter på remiss samt privatpersoner som är i behov av ortopedteknisk behandling av komplikationer vid diabetesfot. Vi jobbar i nära samarbete med diabetesteam, och kan hjälpa till med allt från skor & inlägg, kompression till proteser och ortoser.

Ortopedteknisk behandling vid diabetes

Preventiv vård av diabetesfot – behandling & fotvård för diabetiker

Diabetes kan ge komplikationer av olika slag, och många komplikationer drabbar fötterna, så kallad diabetesfot. Risken för att drabbas minskar avsevärt om du äter rätt, motionerar regelbundet, undviker rökning och följer din läkares medicineringsråd. Rådfråga gärna din vårdcentral. Fotkomplikationer är vanligt förekommande vid diabetes och det är därför viktigt att du tar hand om dina fötter med bra och anpassad fotvård för diabetiker.

Fotvård för diabetiker (ortopedteknisk behandling)

Fotvård för diabetiker, också kallad ortopedteknisk behandling, rekommenderas om du som diabetiker har fotkomplikationer eller hudförändringar som ökar risken för tryck och skav.

Så här bör du behandla följande fotkomplikationer:

• Sår på fötterna
    Om du har sår på foten bör såret avlastas med ortopedtekniska inlägg och skor, så kallade diabetesskor.
  • Allvarliga sår på fötterna
    Vid allvarliga sår och charcotfot (ett diabetes-symptom på fötter) rekommenderas du istället en så kallad walkerortos som avlastar foten och underlättar läkningsprocessen.

Rekommenderade produkter vid fotvård för diabetiker:

• Ortopediska inlägg och skor
  • Walkerortos

För att förebygga problem finns det mycket du kan göra själv, i hemmet, i form av egenvård vid diabetes. Kom ihåg att omedelbar medicinsk uppmärksamhet krävs om du märker några skador eller infektioner på dina fötter när du utför tar hand om dina fötter med fotvård för diabetes.

Post-operativ behandling vid amputation

När cirkulationen i foten är nedsatt blir fotsår mer svårläkta och det finns risk för infektion. När sår, trots omfattande vårdinsatser, inte läker kan amputation vara ett bra alternativ för att snabbare förbättra allmäntillstånd och självständighet. Vid akut infektion kan amputation vara en nödvändig och livräddande åtgärd. Aktiv Ortopedteknik arbetar tillsammans med Sveriges regioner efter ett standardiserat och evidensbaserat vårdprogram som ökar dina chanser att bli protesgångare så tidigt som möjligt.

Kom i kontakt med andra patienter och dela era erfarenheter

Vi hjälper dig gärna att komma i kontakt med andra patienter med liknande erfarenheter. Våra proteser anpassas alltid med fokus på dina personliga förutsättningar och behov. Tillsammans med fysioterapeuter hjälper vi dig genom din rehabilitering. Genom att träna regelbundet (helst redan långt före amputationen), förbättrar du avsevärt dina förutsättningar för rehabilitering.

• Standardiserat vårdförlopp
  • Protestillverkning
  • Tidig mobilisering och gångträning

Mer information om diabetesfot

Det är viktigt med god egenvård av dina fötter vid diabetes. Som diabetiker finns det en ökad risk för nedsatt cirkulation och känsel i foten. Detta kan leda till komplikationer av både lättare och allvarligare slag. Här får du värdefulla tips och råd från våra experter.

Rätt skor och inlägg när du har diabetes kan förebygga de flesta besvär orsakade av nedsatt cirkulation och känsel. De flesta besvären som du upplever vid diabetesfot kan förebyggas med hjälp av skor i rätt storlek som inte orsakar skavsår – särskilt bra är anpassade skor för diabetiker, också kallade ”diabetesskor”.

Här kan du läsa om riskfaktorer, diabetes-symptom på fötter och vad du bör göra om du upptäcker någon av dessa symptom.