Artros i leden mellan tummens mellanhandsben och handledsbenet kallas för tumbasartros. Tumbasartros är vanligt och drabbar främst kvinnor efter klimakteriet. Förekomsten kan dock öka för både kvinnor och män med åldern.

Tumbasartros drabbar främst kvinnor över 55 år men det är ingen ovanlig sjukdom hos yngre kvinnor eller män heller. Ungefär 20% av alla kvinnor och 7% av alla män över 55 år har tumbasartros.

Symptom vid tumbasartros

Typiska symtom vid tumbasartros är att tummen blir stel och svår att röra, du kan även bli svullen över leden. Smärtan kan leda till att du får svårt att greppa med tummen och har svårt att ta i med full kraft om du t ex skall lyfta något tungt.

Behandling av tumbasartros

Om du har svårt att till exempel lyfta tunga saker kan en arbetsterapeut eller en fysioterapeut göra en utredning och ge dig råd om hjälpmedel som underlättar vardagen. Du kan ofta behöva få ett stödjande bandage eller en stödjande ortos. Genom ledavlastande åtgärder och/eller operation kan man uppnå smärtfrihet och god tumfunktion under lång tid.

En del kan behöva få en kortisonspruta för att besvären i leden ska minska. En kortisonspruta hjälper bara tillfälligt, men kan upprepas.

Om du har stora besvär kan du behöva opereras.

Det finns tre typer av operation:

• En steloperation som begränsar rörligheten, men behåller kraften i tumgreppet och pekfingergreppet.
  • En senplastikoperation, där rörligheten behålls medan kraften blir något nedsatt.
  • En operation där en konstgjord led blir inopererad.

Kontakta ditt närmsta Aktiv Ortopedteknik center så hjälper vi dig att hitta rätt ortos till dig, vi har både prefabricerade ortoser men kan även specialanpassa för just dig.

Mer information för dig med tumbasartros