Artros är en ledsjukdom som innebär att du har en obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ledbrosket. Denna obalans leder till bristande funktion i leden.

Symptomen kommer ofta smygande. Det är vanligt att artrosen börjar i en led, men den kan också starta på flera ställen samtidigt. Artros medför stelhet i den sjuka leden, minskad rörlighet och smärta. Risken att utveckla artros ökar när du blir äldre.

Många har artros utan att veta om det. Många tror exempelvis att besvären har med det naturliga åldrandet att göra. Detta kan leda till att man inte vänder sig till sjukvården i tid för att kunna förebygga och behandla sjukdomen på bästa sätt. Visste du att ca var fjärde person över 45 år i Sverige har artros?

Artros är en obalans mellan broskbildning och nedbrytning i ledbrosket. Främst drabbas knä, höft, rygg senare fotled och händer. Artros är en kronisk sjukdom som inte läker ut. Forskning har identifierat flera faktorer som kan påverka uppkomsten av artros: ärftlighet, övervikt, ålder, muskelsvaghet och ledskador.

Vanliga symtom vid artros

• ledknaster
  • stelhet
  • svårighet att gå i trappor
  • minskad rörlighet
  • instabilitetskänsla eller svaghetskänsla
  • smärta
  • muskelstramhet kring den drabbade leden - Inflammation kan förekomma vilket resulterar i en svullen och
  • värmeökad led

Diagnos vid artros

Vanligtvis ställs artrosdiagnosen av en allmänläkare på en vårdcentral, hälsocentral eller en företagshälsovårdscentral. Diagnosen ställs på basis av symtomen, ledundersökning och röntgenbilder. Läkaren känner på lederna med fingrarna och uppskattar rörelseförmågan, ledernas rörlighet och muskelstyrkan.

Vid misstanke om artros i fotleder uppskattar läkaren den allmänna rörligheten. (gå ner på huk, att gå). Långt framskriden artros i fingrar, stortå och knän kan ofta konstateras med bara ögat. Leden är svullen och kan ha en felställning, vid artros i knä då inre sidan av ledhuvudet skadas kan det orsaka hjulbenhet, Baserat på ledvärk och begränsad rörlighet kan artrosen bekräftas med en röntgenunderökning. Röntgenbilder visar förändringar som sjukdomen orsakar; ledmellanrummet har smalnad efter att ledbrosket försvunnit.

Behandling när du har artros

Forskningen har visat att effekten av träning, information och viktminskning är lika god som effekten av läkemedel, vid lätt till måttlig artros. Alla som drabbas av artros ska erbjudas en grundbehandling som består av fysisk aktivitet, information och vid behov viktminskning.

Behandlingen av artros delas in i tre steg: basbehandling, tilläggsbehandling, kirurgisk behandling. Basbehandlingen består av information, träning, viktkontroll och Artrosskola. Tilläggsbehandling ges om basbehandlingen inte är tillräcklig. I tilläggsbehandling ingår läkemedel, smärtlindrande behandling, hjälpmedel. Kirurgiskbehandling fås vid svåra besvär. Idag finns ingen behandling som helt kan stoppa artrosutvecklingen. Fysisk aktivitet har däremot en mycket positiv påverkan.

Träning när du har artros

Träna regelbundet och träna rätt! Det är viktigt att träningen utformas i samråd med en fysioterapeut. Ta kontakt med din fysioterapeut och fråga om möjlighet att gå i artrosskola där du bor.

Vi på Aktiv Ortopedteknik har hjälpmedel som kan minska din smärta och underlätta i vardagen – och som hjälper dig till ett mer rörligt liv. Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta rätt hjälpmedel!