Ryggskott / Akut lumbago

Ryggskott/akut lumbago är en hastigt påkommande smärta i ländryggen som ibland strålar neråt. Det kan bero på dåligt lyft i samband med en vridning eller dålig uppvärmning innan ansträngning. Dock är det vanligt att det inte finns någon speciell anledning.

Orsaker till ryggskott

Oftast uppstår ryggskottet på grund av följande faktorer:

• För lite motion – kroppen blir stel
  • För mycket sittande - medför att kroppen blir stel.

Alla dessa faktorer medför att kroppen blir stel och spänd, i slutänden kan inte ryggen kompensera, vilket leder till att ryggen krampar, som i sin tur kan leda till ryggskott.

Symtom

Ryggskott uppstår oftast i nedre delen av ryggen, ländryggen. Värken komma oftast plötsligt och smärtorna kan härledas från muskler, kotornas leder, diskar och ledband. Ibland kan du uppleva en strålande värk som stålar ned över skinkor och höfter och kallas då ischias.

Ryggen kan låsa sig, och till att börja med får du ont av alla rörelser. Du kan ha svårt att vrida dig vid sänliggande. Smärtan kan hugga rakt in i ryggen.

Behandling av ryggskott

Försök att hålla dig i rörelse så gott det går när du fått ryggskott.

För att förebygga ryggskott är det viktigt att du tränar ryggen och de svaga områdena med koordinationsträning, styrketräning och stretching.

Vårt urval av ortoser lösningar fokuserar på att förebygga och lindra ryggskador och smärtor. Vi har ett brett utbud av prefabricerade stöd men individanpassar även ortoser så att du får det stöd som du behöver. Ofta kan sjukgymnast, kiropraktor eller naprapat ge behandlingar som minskar smärta och påskyndar tillfrisknandet.