Att ha ont i ryggen är mycket vanligt och varje år drabbas var tredje svensk av besvären. Vilken typ av ryggskada du får kan bland annat bero på naturliga åldersförändringar eller uppstå efter olyckor och sjukdomar.

Symtom

Ryggbesvär visar sig oftast som trötthet och smärta i svanken och omkringliggande områden. Symptomen kan vara i ett par dagar till flera veckor, ofta med besvärsfria perioder.

Orsaker till ryggont

Det är ofta svårt att hitta en specifik orsak till ryggskador eller smärtor i ryggen. Den vanligaste orsaken till ryggproblem och smärta är att besvären kommer med åren men även gener kan spela också en stor roll i. Ett stillasittande liv, olyckor och fall kan också ställa till med problem. Andra tänkbara orsaker kan vara återkommande tunga lyft, arbete på ojämna underlag och svag ryggmuskulatur.

Vårt urval av ortoser lösningar fokuserar på att förebygga och lindra dessa typer av ryggskador och smärtor. Vi har ett brett utbud av prefabricerade stöd men individanpassar även ortoser så att du får det stöd som du behöver.

Behandling

Sök hjälp i tid för ryggproblem nerver som kommer i kläm, skadas eller triggas av musklerna kan resultera i smärta samt funktionsbortfall och domningar.

Man kan minska risken för ryggsmärta genom att sluta röka och viktnedgång. Kroppen är byggd för en viss typ av belastning. Det är viktigt att du tränar ryggen och de svaga områdena med koordinationsträning, styrketräning och stretching.

Mer information om olika ryggbesvär

Om du har diskbråck så är din ryggrad inflammerad och skadad. Ofta upplevs en smärta i ryggen som strålar ned i benet. Vanligast är att diskbråck uppstår i ländryggen och halsryggen.

Ryggskott/akut lumbago är en hastigt påkommande smärta i ländryggen som ibland strålar neråt. Ryggen kan låsa sig, och till att börja med får du ont av alla rörelser. Du kan ha svårt att vrida dig vid sänliggande. Smärtan kan hugga rakt in i ryggen.