Benortoser hjälper till att stabilisera leder, styra ledrörelser och kompensera för svag eller överdriven muskelaktivitet. Målet är att effektivt stödja och samverka med behandlingen som ordinerats av din läkare.

Välj rätt benortos

Valet av produkt anpassas efter dina unika behov, om du exempelvis har artros och behöver permanent stöd eller om du behöver ett stöd enbart vid löpning eller annan träning. Att benortosen har en bra passform och är bekväm är såklart viktiga delar och funktionaliteten är alltid det primära. Det har dock visat sig att om utseendet hos ortosen är tilltalande så är det lättare att acceptera användandet av benortosen. Därför lägger vi stor vikt även vid detta.

Benortoser och stöd tas fram i samarbete med ortopedingenjörer, läkare och sjukgymnaster eftersom det är viktigt att produkterna effektivt understödjer den behandling läkaren föreskriver.

En benortos bör ha följande egenskaper:

• Du skall kunna gå och röra dig naturligt
    – för att undvika kompensationsrörleser, och onödig belastning på leder och rygg
  • Du skall kunna sitta ner bekvämt
    – ortosen skall stödja dig i många vardagssituationer, att kunna sitt bekvämt med din benortos är viktigt
  • Den skall vara enkel att ta på
    – exempelvis kan praktiska snabbutlösande stängningar vara ett enkelt sätt att sätta fast benortosen
  • Den skall ha en god passform
    – därför anpassar vi benortosen efter dina individuella mått
  • Den skall vara behaglig att bära
    – vi använder mjuk stoppning i hudvänligt material, som går att rengöra med tvål och vatten

Vi erbjuder högkvalitativa benortoser för just ditt individuella behov. Ortoserna kan vara en tillfällig hjälp som hjälper till vid läkning efter skador på ligament, leder och ben. Vid permanenta skador hjälper ortoser att upprätthålla funktioner och minska eller förhindra smärta. Behöver du en specialanpassad ortos kommer du till oss via en remiss eller bokar en tid hos ditt närmsta Aktiv Ortopedteknik-center.

Olika typer av ortoser

Axelortoser är bra hjälpmedel för korrigering, avlastning och smärtlindring. När du upplever smärta och besvär med att röra armen, på grund av exempelvis stroke eller skador i axel/skuldra, kan en axelortos vara ett bra hjälpmedel. Axelortoser kan ibland kallas axelstöd eller mitella.

En ortos för axel eller skuldra ger märkbar avlastning, lindrar smärta och kan leda till en förbättrad kroppshållning. En axelortos kan även ge stöd av arm och axel efter exempelvis trauma eller operation.

Med en ortos för din armbåge (armbågsstöd) lindras i allmänhet kan muskel- och skelettproblem från trauma eller sjukdom som exempelvis artrit. De kan också hjälpa personer som har drabbats av någon neurologisk nedsättning som stroke, ryggmärgsskada eller perifer neuropati. Armbågsortoserna är mekaniska eller elektromekaniska enheter som appliceras på armen för att återställa eller förbättra funktion eller strukturella egenskaper.

Skador i arm och armbåge är vanligt förekommande hos hantverkare, kontorsarbetare och utövare av sporter som tennis, golf och badminton. Orsaken är ofta en upprepad ensidig rörelse för handen och underarmen, vilket kan ge smärta på armbågens utsida och en kraftlöshet i handen.

Handortoser och handledsskydd kan effektivt stabilisera och avlasta handen och handleden och ge stöd efter skador eller operationer.

Händerna är människans mest frekvent och intensivt använda verktyg. Det är inte ovanligt att de ibland kan bli överansträngda eller att det påverkar oss om de får en begränsad rörlighet. Återkommande överbelastning av händerna kan resultera i mjukdelsskador, både akuta och kroniska, i handleds-, finger- och tumlederna. De vanligast förekommande besvären är karpaltunnelsyndrom och tumbasartros.

Knäortoser kan både vara ett stöd för att avlasta vid en muskelskada eller operation, eller som ett hjälpmedel för att återfå funktion vid exempelvis artros. Knäbesvär och smärttillstånd i knäleden är något som drabbar många och kan leda till minskad fysisk aktivitet. Idrott utsätter dina knäleder för belastning. Snabba förflyttningar och tung belastning sliter på knäledens muskulatur och senor.

Fotortoser och fotledsstöd avlastar senor och leder i dina fötter. De främjar läkningen och ger ett bättre gångmönster. Fotbesvär är vanligt förekommande och en fotortos kan vara ett alternativ för dig om du har besvär med instabilitet, stukning eller ledbandskador.

Beroende på dina besvär kan ortosen / fotledsstödet antingen användas tillfälligt under behandlingen eller också användas mer långvarigt för att stabilisera eller avlasta leder, senor och ledband eller främja rörelseförmågan. Vi har ett antal olika ortoser för fötter och fotleder.