Knäledsartros förekommer både hos äldre personer och hos yngre, ofta på grund av att belastningen ökat efter en knäskada som korsbandsskada eller meniskskada. Vid knäledsartros är kvalitén på ledbrosket försämrad och mängden ledbrosk har minskat.

Orsak till artros i knä

Risken att få artros kan bero på många olika orsaker; ärftlighet, övervikt och tidigare skada i knäleden är orsaker som ökar risken för artros. Artros i knät eller i knäleden är något vanligare hos kvinnor. Aktiv Ortopedteknik hjälper dig att hitta rätt knäortos och anpassa den individuellt till dig.

Symptom vid artros i knä

Vanliga symptom är belastningssmärta, begränsad rörlighet, svullnad och stelhet i knäleden. Det kan göra ont när du går i trappor och du kan uppleva ett knastrande ljud när du böjer knät. Besvären kan både dyka upp utan att något speciellt har hänt och/eller plötsligt vid en skada eller kanske bara vid ett snedtramp. Om du har en kraftig artros i knät kan du ha smärta vid stillasittanden eller när du skall sova. Om du har en konstaterad artros i knäleden kan en ortos hjälpa till att stabilisera och avlasta leden.

Behandling vid artros i knät

I tidigt skede av artrossjukdomen så är information och råd om anpassad aktivitet och träning viktigt. Muskelstärkande träning vid artrosskola har visat goda resultat. Träning som stärker upp muskulatur runt knäleden och funktionsträning brukar medföra mindre smärta och bättre funktion.

Behandlingen kan delas in i tre steg:

1. Basbehandlingen består av information, träning, viktkontroll och Artrosskola.
  2. Tilläggsbehandling ges om basbehandlingen inte är tillräcklig. I tilläggsbehandling ingår läkemedel, smärtlindrande behandling, hjälpmedel.
  3. Kirurgiskbehandling vid svåra besvär.

Aktiv Ortopedteknik hjälper dig att hitta rätt knäortos/stöd och anpassar den individuellt till dig. Kontakta ditt närmsta Aktiv Ortopedklinik center för att få hjälp både med att hitta rätt stöd och rehabilitering.