Reumatism är samlingsnamnet på ungefär åttio olika sjukdomar och en av de vanligaste diagnoserna är artros, reumatoid artrit (RA), även känt som ledgångsreumatism.

Reumatism uppstår oftast som resultat av en inflammation i kroppen och påverkar leder, muskler, skelett, men även andra delar av kroppen kan drabbas. Runt en miljon personer i Sverige lever med reumatisk sjukdom. Den exakta mekaniken varför man drabbas är fortfarande okänd ärftlighet, infektioner och livsstilsfaktorer som rökning kan spela in.

Vanliga typer av reumatism

Några av de allra vanligaste formerna av reumatism är förutom reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism, ankolyserande spondylit (AS), psoriasisartrit och artros.

De vanligaste symtomen

• Reumatoid artrit (RA) / ledgångsreumatism
    Om du drabbats av RA kan du känna värk, ömhet, belastningssmärtor och svullnad i en eller flera leder. Dessa symtom kan komma akut eller smygande och det är vanligt att de initialt uppstår i mindre leder som fötter, knän eller fingerleder. Inflammationen är vanligtvis symmetrisk vilket innebär att du i de allra flesta fall får en inflammation i höger hand om vänster hand är drabbat.
  • Ankyloserande spondylit (AS)
    Kan börja med en smygande värk, då i nedre delen av ryggen och skinkorna. Värken orsakar stelhet och att du kan få svårt att röra dig.
  • Psoriasisartrit
    Orsakar svullnad i lederna, så som fingrar och tår, och även smärta. Psoriasisartrit är nära besläktad med hudsjukdomen psoriasis, så psoriasis är i sig ett symtom på psoriasisartrit. Förutom fingrar och tår kan även nedre delen av ryggen, handleder, knän och anklar påverkas.
  • Artros
    Sitter ofta i fingerleder eller knä- och höftleder. Framförallt förekommer sjukdomen i ledbrosket men sitter i hela leden. Du kan drabbas av artros i kroppens alla leder där det förekommer brosk.

Har du drabbats av en obekant smärta i kropp och leder, känner du igen dig i symtomen eller bara är osäker på om du kan ha drabbats av någon typ av reumatism, prata med din läkare för råd.

Behandling reumatism

Målet vid behandling av RA är att dämpa inflammation och lindra smärta. Att förebygga ledskador och behålla fysisk funktion är en viktig del i behandlingen då man inte kan bygga upp en led om den väl har brutits ned

De flesta patienter med reumatism, reumatoid artrit, har sjukdomen i händernas och fötternas olika leder. Reumatismen förstör ledkapslar och ledband, och i regel uppstår deformiteter så som valgusställning i fotleden, lateral deviation av framfoten, hallux valguseller hammartå. Tillsammans med de inflammatoriska förändringarna, med ibland stora destruktioner av leder och engagemang av senor och senskidor, ger deformiteterna ofta besvär där kirurgisk behandling är nödvändig.

Individanpassade skor och inlägg är ett hjälpmedel vid reumatism som användas för avlastning av dina ömma punkter. De mjuka inläggen kan ge en stötdämpning som lättar på smärtan samt ytterligare förbättrar din fotstatus.

Kontakta ditt närmsta Aktiv Ortopedklinik-center för hjälp med individanpassad skor och inlägg.