Polyneuropati är en sjukdom som innebär att flera av de perifera nerverna i kroppen (framför allt i fötterna) inte fungerar som de ska. Förekomsten av Polyneeuropati ligger runt 2–3 %, för personer över 55 år så ligger förekomsten på runt 8 %, i högre åldrar ökar förekomsten ytterligare.

Polyneuropati symtom

Oftast börjar sjukdomen i nerverna som finns i benen vilket leder till försämrad känsel i fötterna och svårare att gå. Problemen kan sedan vandra vidare uppåt i kroppen och andra ställen kan beröras. Problemen brukar te sig genom att fötterna domnar bort stickningar kan förekomma. Vanligt är att man känner sig svag i fötter och händer, samt att man upplever smärta och obalans. Vissa får även hälsprickor och blir torr i huden.

Orsaker till polyneuropati

Det finns flera orsaker bakom Polyneuropati, där diabetes nämns som en av de vanligaste. Polyneuropati är vanligt bland äldre där är orsaken inte alltid är lätt att identifiera. Orsaken måste hittas för att en korrekt och lyckad behandling ska kunna genomföras

Behandling

Målet med behandlingen av polyneuropati är att förhindra att nervskadorna ökar. Det är viktigt att behandla grundsjukdomen om det är orsaken till Om alkoholmissbruk ligger till grund för tillståndet ska alkohol undvikas om sjukdomsutvecklingen ska kunna avstanna. B-vitaminer kan i dessa fall vara till hjälp.

Det har också visat sig att fysisk aktivitet är till hjälp. Därför kan fysioterapi användas som ett led i behandlingen.

I och med att polyneuropatin innebär svårigheter att gå förespråkas individanpassade skor för att minska belastningen.

Hos Aktiv Ortopedteknik hjälper vi dig med individanpassade fotbäddar kan utformas efter en analys av foten och steget för att korrigera upp eventuella felställningar samt minska belastningen och på så sätt underlätta avvecklingen av steget.